realia trzeciego swiata

W krajach Trzeciego Świata, gdzie dominują marne drogi i brakuje linii kolejowych, wartość netto transportowanych dóbr redukowana jest przez dodatkowe koszty transportu. W biedniejszych krajach mamy częściej do czynienia z korupcją, w tym z koniecznością płacenia łapówek, bez których funkcjonowanie firmy bez opóźnień czy dokuczliwych kontroli rządowych może być znacznie utrudnione. Ponieważ wartość pracownika wytwarzającego „wichajstry” zależy od tego, ile pieniędzy każdy taki wichajster przynosi pracodawcy, wyższe koszty transportu i innej działalności obniżają wartość pracownika. Wichajster jest sprzedawany po takiej samej cenie, bez względu na to, czy został wyprodukowany w kraju Trzeciego Świata czy w nowoczesnym kraju uprzemysłowionym. W obu przypadkach trzeba jednak uwzględnić koszt dostarczenia wichajstra od producenta do sprzedawcy. Jeśli koszt ten jest wyższy w kraju skorumpowanym, pozbawionym infrastruktury transportowej, to dla producenta wichajstra, jego wartość netto będzie niższa – tym samym niższa będzie wartość pracy, która posłużyła do jego wyprodukowania.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>